Eikö uni tule?

Ihmisen pitää nukkua tarpeeksi. Aivot tarvitsevat paljon unta, mutta miten ne sitä saisivat? Unettomuudesta keskustellaan aika lailla (mm. HS 11.1.2010) ja hyviä vinkkejäkin löytyy. Tässä kokemuksiani:
– Pimennysverhojen hankinta. Silloin päivänvalo ei herätä
– lämmintä maitoa iltapalaksi. Yllättävän maukasta!
– kun yöllä heräät, niin laita kädet nyrkkiin siten, että käsivarret ovat suorana, ja vasen käsi menee oikean ranteen päältä, taivuta kädet edelleen nyrkissä leuan alle. Nosta vasen jalka ristiin oikean päälle. (Huomaattehan, viipurinrinkilä – asento). Lepää hetki ja tee sama toisin päin, siis oikea käsi vasemman päälle ja nyrkkiin…on tosi metka asento muuten!
– tee päätös: nyt nukun, enkä murehdi huolia! (viisas neuvo, kiitos Liisa)
– syö salaattia illalla, vältä rasvaista ja raskasta ruokaa. Älä kuitenkaan yritä nukkua nälkäisenä
– kuorsaatko? Pitäisikö jumpata kaulan ja leuan lihaksia? Suujumppaa (suun mutristus, nenän nyrpistys, alaleuan työntäminen ulospäin), ja lisäksi hanki Methiod Putkiston kasvoklinikka – kirja.
– ei paljoa juotavaa illalla, muuten herää yöllä hätään
– vahva iltayrttitee. Rauhoittavia yrttejä ovat mm. kamomilla, valeriaana ja mintut. Kamomilla laukaisee myös äänentuotantoalueen lihaksia, ja on helpompi nukkua. Humalankäpyjä sanotaan rahoittaviksi, mutta minusta ne piristävät. Jos on runsaasti kuivattua valeriaanaa, voisi kokeilla laittaa sitä tyynyn täytteeksi.
-Uniliitolla on kuulemma neuvontapuhelinkin: 0600 91050

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: